Τρώμε περισσότερα λαχανικά και όσπρια, όπως κάναμε πριν από περίπου 30 χρόνια. Αγοράζουμε τόσα αυτοκίνητα όσα το 1988. Γεννάμε με τον ρυθμό που γεννούσαμε 25 χρόνια πριν, ενώ αγοράζουμε ρούχα όπως στις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Σύμφωνα με έρευνα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» οι περικοπές σε μισθούς, η οικονομική στενότητα των οικογενειών καθώς και η εργασιακή ανασφάλεια έχουν κάνει τους Ελληνες να γυρίσουν στη δεκαετία του ’60 σε ό, τι αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες και τις συμπεριφορές, προκαλώντας ένα κοινωνικό deja-vu.
Οπως εξηγεί στην εφημερίδα ο διευθυντής Ερευνών του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών Διονύσης Μπαλούρδος, ένα τέτοιο πισωγύρισμα είναι λογικό, αφού η οικονομική κρίση έχει κάνει τους καταναλωτές να δυσκολεύονται να αγοράσουν. Ακόμη, όμως, και στις κοινωνικές τους συνήθειες, οι Ελληνες, βάσει στοιχείων, φαίνεται να γυρίζουν στο παρελθόν.
Είναι ενδεικτικό πως οι γάμοι που τελέστηκαν το 2010 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ήταν 56.338. Το 1956 ο αριθμός των γάμων ήταν πολύ κοντά σε αυτόν του 2010, 55.233. Ωστόσο, όπως λένε οι ερευνητές οι απόλυτοι αριθμοί μπορεί να είναι μια ένδειξη, δεν είναι όμως αρκετοί για την εξαγωγή σαφών συμπερασμάτων, καθώς τις προηγούμενες δεκαετίας τα πληθυσμιακά στοιχεία ήταν διαφορετικά.
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα η μείωση στην κατανάλωση κόκκινου κρέατος και η αύξηση στην κατανάλωση οσπρίων, λαχανικών και φρούτων παραπέμπουν στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ενώ μείωση που αγγίζει το 65% καταγράφει την τελευταία τριετία ο κλάδος του ενδύματος και μάλιστα σε επίπεδο πωλήσεων φτάνει αυτό του 1992.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η επιστροφή των συνηθειών χρόνια πίσω δεν είναι πάντα αρνητική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο δείκτης γονιμότητας στη χώρα μας: ο μέσος αριθμός παιδιών που προβλεπόταν να γεννήσει μια Ελληνίδα το 2010 ήταν 1,51 –αριθμός που παρέμεινε σταθερός και τα τρία χρόνια της κρίσης.
Σύμφωνα με έρευνα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ» οι περικοπές σε μισθούς, η οικονομική στενότητα των οικογενειών καθώς και η εργασιακή ανασφάλεια έχουν κάνει τους Ελληνες να γυρίσουν στη δεκαετία του ’60 σε ό, τι αφορά τις καταναλωτικές συνήθειες και τις συμπεριφορές, προκαλώντας ένα κοινωνικό deja-vu.
Οπως εξηγεί στην εφημερίδα ο διευθυντής Ερευνών του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών Διονύσης Μπαλούρδος, ένα τέτοιο πισωγύρισμα είναι λογικό, αφού η οικονομική κρίση έχει κάνει τους καταναλωτές να δυσκολεύονται να αγοράσουν. Ακόμη, όμως, και στις κοινωνικές τους συνήθειες, οι Ελληνες, βάσει στοιχείων, φαίνεται να γυρίζουν στο παρελθόν.
Είναι ενδεικτικό πως οι γάμοι που τελέστηκαν το 2010 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ήταν 56.338. Το 1956 ο αριθμός των γάμων ήταν πολύ κοντά σε αυτόν του 2010, 55.233. Ωστόσο, όπως λένε οι ερευνητές οι απόλυτοι αριθμοί μπορεί να είναι μια ένδειξη, δεν είναι όμως αρκετοί για την εξαγωγή σαφών συμπερασμάτων, καθώς τις προηγούμενες δεκαετίας τα πληθυσμιακά στοιχεία ήταν διαφορετικά.
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα η μείωση στην κατανάλωση κόκκινου κρέατος και η αύξηση στην κατανάλωση οσπρίων, λαχανικών και φρούτων παραπέμπουν στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ενώ μείωση που αγγίζει το 65% καταγράφει την τελευταία τριετία ο κλάδος του ενδύματος και μάλιστα σε επίπεδο πωλήσεων φτάνει αυτό του 1992.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η επιστροφή των συνηθειών χρόνια πίσω δεν είναι πάντα αρνητική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο δείκτης γονιμότητας στη χώρα μας: ο μέσος αριθμός παιδιών που προβλεπόταν να γεννήσει μια Ελληνίδα το 2010 ήταν 1,51 –αριθμός που παρέμεινε σταθερός και τα τρία χρόνια της κρίσης.
ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου